Papež František je dosud jediným držitelem Ceny Karla Velikého za zásluhy o evropské sjednocení, který nepochází z Evropy. O Starém kontinentu se čas od času zmíní, přičemž akcentuje jeho přednosti, ale nezapomíná na problémy. Stejné to bylo v jeho prvním proslovu ve Velkovévodském paláci v Lucemburku, kde se obrátil na vládní představitele včetně premiéra, občanskou společnost a diplomatický sbor.
Ministát byl zakládajícím členem Evropské unie a sídlí v něm (rovněž v Bruselu a Štrasburku) Evropský parlament. Podle očekávání proto pontifik zdůraznil roli tohoto ministátu právě při budovaní sjednocené Evropy. V publiku nechyběl ani lucemburský rodák Jean-Claude Juncker, který byl premiérem a předsedou Evropské komise.
Františkova návštěva také odráží jeho preference zavítat zejména do malých zemí na tomto světadílu: „Rozsah území ani počet obyvatel není zásadní podmínka pro to, aby stát hrál důležitou roli na mezinárodní úrovni, nebo aby se mohl stát ekonomickým a finančním centrem. Naopak je to trpělivé budování institucí a moudrých zákonů, které tím, že usměrňují životy občanů ve spravedlnosti a v úctě k právnímu státu, staví do středu osobu a společné dobro, předchází nebezpečí diskriminace a vyloučení.“
Potomek Italů z Argentiny
Malé velkovévodství zažilo v minulém století invaze a zbavení svobody. Poučené historií přispělo k budování EU tím, že tak jako jiné země opustilo rozdělení, konflikty a války způsobené rozzuřeným nacionalismem a zhoubnými ideologiemi. „Lucembursko může všem ukázat výhody míru před hrůzami války, integrace a podpory migrantů, zato vám velice děkuji, za duch přijetí… Také výhody spolupráce mezi národy tváří v tvář škodlivým důsledkům upevňování pozic egoistického a krátkozrakého nebo dokonce násilného prosazování vlastních zájmů,“ pokračoval katolický lídr.
František sice pochází z Argentiny, ale je potomek Italů, kteří do latinskoamerické zemi přišli za lepším životem. Ve slavnostním projevu se proto nemohl nezmínit o svém původu v rodině emigrantů. Apeloval na bohaté národy, aby pomáhaly těm, které jsou znevýhodněny, čímž mohou předcházet často nebezpečné migraci. Evropa nemůže nechat chudé na okraji společnosti, varoval dále. Mimo jiné latinskoamerický papež hovořil o dalších nosných tématech svého pontifikátu: ochraně stvoření a bratrství.
Navíc oproti připravenému textu katolický lídr v sekularizovaném srdci Evropy řekl několik svých známých hesel: „Ideologie jsou vždycky nepřítelem demokracie“… „Válka je vždycky selhání pro lidstvo“… „Je velice smutné, že dnes v jedné evropské zemi jsou nejvíce vydělávající investice právě ty do továren na zbraně“… „Evangelium nám dává možnost objevit soucit“.
Dodejme, že se mluví o ideologické nebo kulturní kolonizaci, kterou odsoudil již v Africe nebo v jiných projevech. Podle něho jde například o smazávání rozdílů mezi lidmi, zejména mezi muži a ženami. V rozhovoru v roce 2023 řekl, že gender teorie je nejhorší ze všech ideologických kolonizací.
V Evropě se vynořují trhliny a nepřátelství
Mírný smích v sále paláce vyvolala Františkova nečekaná prosba v souvislosti s natalitou, která je celkově v Evropě slabá: „Viděl jsem statistiky porodnosti. Více dětí, prosím, více dětí, jsou budoucností. Neřeknu více dětí a méně pejsků, to říkám v Itálii. Vám říkám více dětí.“ První muž katolické církve v tomhle kontextu často říká, zejména o Itálii, že zažívá demografickou zimu.
Kritika evropského světadílu na sebe nenechala čekat: „Bohužel musíme poznamenat, že opět se vynořují také na evropském kontinentu trhliny a nepřátelství. Místo toho, aby se řešily na základě vzájemné dobré vůle, jednání a diplomatické práce, vedou k otevřenému nepřátelství a následnému zničení a smrti. Zdá se, že lidské srdce neví, jak si uchovat paměť, pravidelně se ztrácí a navrací na tragickou válečnou stezku.“
I když jmenovitě nezmínil Ukrajinu, zřejmě se vrátil k apelu z minulého roku v portugalském hlavním městě Lisabon při příležitosti Světového dne mládeže. Tehdy se otevřeně obrátil na Evropu a Západ: Kam směřujete, jestli nenabízíte kreativní cesty míru na Ukrajině?
Nebyl by to papež, kdyby nenabídl duchovní lék na uvedené konflikty a nepřátelství: „K uzdravení této velmi nebezpečné sklerózy, která infikuje národy vážnou nemocí a hrozí, že je uvrhne do dobrodružství s nesmírnými lidskými náklady s obnovou zbytečných masakrů, musíme pozvednout pohled vzhůru. Potřebujeme, aby byly národy a jejich vládci v každodenním životě oživováni vysokými a hlubokými duchovními hodnotami, které zabraňují šílenství rozumu a nezodpovědnému návratu k dělání stejných chyb minulé doby, navíc ještě zhoršené větší technickou silou, kterou nyní lidské bytosti využívají.“
Autor je publicista.
Čtěte také:
Duhová revoluce inflitrovala církev. Papež Benedikt XVI. nás varoval marně
Vzkaz z Paříže: Křesťané, na olympiádě nejste vítáni
Vatikán je cítit buzerantstvím, ulevil si zase papež František
Rozum je dobrý.
A on říká, že je to šílenství.
Rozum je dobrý. Také je dobré číst dobře. Šílenství rozumu dobré není. Se měj.
No jasně… já ho chápu… jako totální bezvěrec si myslím, že ty jeho biblický pindy jsou o ničem… já to beru s rozumem (mám IQ143) a fakt si nemyslím že je země placatá…
na rozdíl od spousty lidí co mají tu Bilbí svatou v hlavě…
Víte proč ještě stále nemáme ZÁKON evoluce??? Proč je to jen „Evoluční TEORIE“… protože to odporuje pánbíčkářskému pohledu na svět… protože ten svět nestvořila příroda – to byl BŮH…
Takže asi tak…
Více dětí a méně pejsků! A když děti, tak hlavně hodně kluků. Vychovat je, nechat vyrůst, mladé chlapy jatečního věku pochytat a poslat na smrt do války. Tak se to teď dělá. Američané, Britové, Ukrajinci a zbrojní firmy Vám poděkují.
Proč postačí méně pejsků. Vákychtiví politici, generálové, velitelé armád a zbrojaři celého světa pejsky ke svým plánům nepotřebují. Snad jen vdovy? Vdovy po zastřelených vojácich, kterým pejsci pomáhají aspoň částečně nahradit chybějícího chlapa.
Horák si asi nevšiml, že je to v současné době populární v RUSSKU… že…
Ale to on NKDY neuvidí…. protože nechce… že…
František měl na jaře pravdu. Je čas na bílou vlajku, příměří, ukončit to nesmyslné zabíjení. Od té doby váleční gaučoví štváči včetně moralisty Halíka nahnali další desetitisíce úkáček na zbytečnou smrt. Zmrzačení kluci, rozbombardovaná Ukrajina, Rus v Pokrovsku, horší podmínky pro Ukrajince každým dnem.
Stydím se za Bc. Blembáka Dvojitá brada, který by se ani nevešel do zákopů. Stydím se za neforemnou Černochovou, začerněné nákupní smlouvy a nejdražší stíhačky v okolí, co si všechno Češi nechají líbit! Stydím se za mafiána Dozimetr Rakušana s šifrovaným telefonem od mafiána Redla. Stydím se za mektajícího kolaboranta Fialenka. Stydím se za obchodníka s granáty PePu. Všichni mají na rukou krev. Snaží se eskalovat a zatáhnout do neštěstí i nás. Naštěstí o válce nerozhodují a loutkovodiči dementního Bidena a Chechtalky mají zbytky rozumu.
Hele hloubal – a že jim nevadět ty desetitíce Russkáků co poslal na smrt fírer PUTIN…
Tím že tu válku začal…
Ale na druhou stranu jim rozumím… mě je těch Ukrajinců také líto… na rozdíl od Russkáckej fašistů…
Podle arcibiskupa Graubnera je cestou kvalitní rodinný život otce, matky a dětí, který u mladých lidí přirozeně rozvíjí zaměření být mužem a ženou. To je také dlouhodobá snaha papeže Františka. a proto provozují celibát a kryji po světě pederasty. tak takhle nee, soudruzi. rodiny budou makat a modloslužebníci budou pořádat funerální, okultní a obskurní litanie a ohlupovat mládež. žádná odluka od státu samozřejmě nebude, budou si nechat od nevolníků financovat památky a neziskovky. představte si, že si chcete zaregistrovat církev. myslíte si, že by vám dali registraci kdyby jste kryli pedofilii církví? u nás je to možné. myslíte si, že by vám dali registraci, kdyby jste káfirům vyhlásili válku jako islám? u nás je to možné…komouši také jeli na kvantitu, to už tu bylo…čágo bélo zoombíci.
nepřijímání migrantů není žádný hřích, ale moudrost, tak nekecej satane. jestliže někdo nadále setrvává ve spolku, i když ví, že je prokazatelně manipulativní, ulhaný a zločinný, pak morálka takového člověka je jasná a zřejmá. excesy deklarují jako selhání jednotlivce, kredity si ale spolky přivlastnují za své. celé je to opět fraška, kterou nevymyslíš. papež Jan Pavel II. v roce 1996 dokonce projevil názor, že církev nemůže přijímat odpovědnost za selhání jednotlivců, byť jde o její příslušníky. O čtyři roky později se nicméně všeobecně omluvil za mnohé hříchy a zločiny spáchané v dvoutisícileté historii křesťanství.
Však oni plodí potomky. Ale původní domorodci jen málo, protože spadli do spirály konzumu a všeobjímajícího soc-státu. To František změnit nemůže.