Menu
Přihlásit se

Komentář.

Proč jsou pronajaté dělohy zlo, nikoliv dobro

Začalo to docela nevinně. Zdraví manželé nemohli donosit dítě, a tak poprosili sestru, sestřenici, matku nebo kamarádku, aby jim pomohla a jejich dítě donosila sama. Jenomže pak se z bohulibé činnosti stal byznys. Americké celebrity si nechávaly odnosit dítě, aby jim těhotenství neničilo postavu a aby nemusely strpět porodní bolesti.

Daniela Kovářová Daniela Kovářová
Publikováno 14/02/2024
Doba čtení 3 min.
Těhotenství, mateřství, Ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Náhradními matkami byly studentky, které si chtěly přivydělat, nebo matky po několika dětech z chudého prostředí (např. zde). Právníci se od těch dob dělí na dvě skupiny. Jedna vymýšlí složité právní konstrukce, které obcházejí zákaz obchodování s dětmi. Ta druhá varuje před neřešitelnými soudními spory (např. zde).

Co když si náhradní matka dítě ponechá a odmítne je vydat objednatelskému páru? A co když objednavatelé cuknou a odmítnout dítě převzít?

Náhradní mateřství na běžícím pásu

Mezitím se s náhradním mateřstvím roztrhl pytel ruku v ruce s rozvojem medicíny a technik asistované reprodukce. Dnes jde o kvetoucí byznys, ve kterém má naše země taky nemalé máslo na hlavě. Bohaté starší osamělé ženy a zazobané lesbické a homosexuální páry si už totiž pořídili auto, dům a psa a ke spokojenosti jim chybí jen dítě z e-shopu. Však taky portály na děti už skutečně existují, jak se o tom píše třeba zde nebo zde. Objednáte si bílou holčičku s modrýma očima, jeden biologický materiál z Kanady, druhý z Itálie, třetí z Číny, kliknete a zaplatíte, a je hotovo, jako když vám Alza slíbí doručení do druhého dne. Obchod s dětmi kvete veřejně a neutajeně, a ještě se popisuje jako dobro. A to nemluvím o zneužívání chudých žen, které jsou ochotny dítě jako „náhradní dělohy“ odnosit.

Dříve jsme o nelegálním obchodování s dětmi spíše jen slýchali a četli, v posledních letech se s profesionály obchodujícími s biologickým materiálem, počatými embryi i s novorozenými dětmi a s jejich příšerným zacházením setkáváme i u nás. Jde o novodobé otroctví, do kterého jsou uvrhovány sociálně slabé matky všech možných národností. Ty se nechávají inseminovat jako samice za peníze a následné podmínky, v nichž se dítě vyvíjí, odrodí a je předáváno matkám, je otřesné (viz třeba zde). Nepochybuji o tom, že se mezi nimi najdou i kriminální skupiny, které například kupčí s lidskými orgány či s dětskou prostitucí a otroctvím. Proto je namístě přísná regulace a zákaz všech komerčních aktivit s tím spojených.

Štěstí páru nebo dítěte

Liberálové se podivují, proč by naprosté rozvolnění pravidel pro asistovanou reprodukci nemělo pomáhat nešťastným párům. V této diskusi však nikdo nepamatuje na samotné dítě. Asi jsme nějak pozapomněli, že dítě je potomkem spojení jednoho muže a jedné ženy a má od početí práva jako každý jiný jedinec (jak o tom hovoří Radkin Honzák zde). Především právo na své rodiče, na mámu a tátu. Nelze si ho koupit v e-shopu ani objednat na míru jako sako.

Nezapomínejme, že se dnes u náhradního mateřství hlásí k rodičovství mnoho osob – vedle objednatelského páru a matky, která dítě porodila, jsou to všichni dárci biologického materiálu. V zahraničí se hovoří o mnohorodičoství (poly parenthood – viz zde) – o jakýchsi komunitách či skupinách složených z biologických rodičů, sociálních rodičů, dárců materiálu a náhradní matky, kteří všichni by společně o dítě pečovali. Co to udělá s psychikou dítěte, na to si netroufám ani pomyslet.

Další výhrady musí vznést každý právník – souvisejí se zněním občanského zákoníku: matkou je u nás žena, která dítě porodila. Přemýšlet o změně této koncepce znamená rozbít celé právo týkající se rodičovství.

Česká republika je signatářem řady mezinárodních konvenci zakazujících obchod s lidmi a s biologickým materiálem. Musíme být přece konzistentní. Cožpak budeme zakazovat obchod s lidským masem jen tehdy, kdy se nám to hodí, a jindy ho naopak budeme podporovat?

Autorka je nezávislou senátorkou a prezidentkou Unie rodinných advokátů

Komentáře (4)

  1. The unfortunate problem in the public discourse such as this is the misguided use of language. The complete or almost complete lack of understanding of religious concepts and terms naturally brings meaningless saynings as “bohulibá činnost”. This reality also makes the possibility of effective communication by the Catholic Church in the public square close to zero.

    Daniela Kovářová on Twiter, quote: “Náhradní mateřství jako bezplatná pomoc sestře čí kamarádce – s tím souhlasím.”

    This kind of thinking is based in sentimentality and not in reason. Altruism cannot negate slavery. The lack of money in the exchange doesn’t make any difference.

    The clear thinking on this subject could be found in the catechism of the Catholic Church:

    2376 Techniques that entail the dissociation of husband and wife, by the intrusion of a person other than the couple (donation of sperm or ovum, surrogate uterus), are gravely immoral. These techniques (heterologous artificial insemination and fertilization) infringe the child’s right to be born of a father and mother known to him and bound to each other by marriage. They betray the spouses‘ „right to become a father and a mother only through each other.“

    Glad to help.

  2. Podle mě by měli být rodiči dítěte lidé, kteří se o něj láskyplně starají. I když ho třeba nezplodili a neporodili. A pokud nějaký zákon říká něco jiného, měl by se změnit.

    1. Tohle na co narážíte řeší adopce, v případě kdy rodiče selžou, ale ten článek je úplně o něčem jiném. Zkuste se nad tím zamyslet.

  3. náš zaplevelený právní řád, je výsledkem politických mafií, které si sami voliči zvolili, kolektivní psychoza ovládá naše životy, výsledek tudíž nemůže dopadnou dobře, to už je každému jasné. podvodný právní, finanční, hospodářský, společenský systém je zločinný, nereformovatelný podvod, tak jako byl vždycky. konec hlášení.. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Napsat komentář