Menu
Přihlásit se

„Křesťanství je náboženství, které přikazuje Židům nastavovat druhou tvář,“ zabonmotoval si kdysi jeden rabín. Jenže on ten bonmot není jen tak ledajakým bonmotem, jak vidno i dnes. 

Benjamin Kuras Benjamin Kuras
Publikováno 07/03/2024
Doba čtení 3 min.
22.12.2023, Praha Modlitba ze zesnulé a jejich pozůstalé v kostele Svatého Salvátora, modlitbu vedl český kněz Tomáš Halík. ,,Image: 832359466, License: Rights-managed, Restrictions: Image must be credited: 'ANNA BOHÁČOVÁ / MAFRA / Profimedia', Model Release: no, Credit line: ANNA BOHÁČOVÁ / MFDNES + LN / Profimedia

Profesora Halíka ctím, uznávám, vážím si a obdivuji za jeho umění získávat a připomínat mezinárodní ceny. I za statečnost, s jakou dokáže rozvířit konfrontace v církvi, která by jinak trpěla poklidnou až malátnou pohodou, jakou v ní šíří můj oblíbený katolík kardinál Duka.

Tři nesouhlasy s prof. Halíkem

Za celá ta léta, co straším v české publicistice, jsem s profesorem Halíkem veřejně nesouhlasil jen dvakrát. Poprvé, když si vymýšlel neexistující „fakta“ na obranu a oslavu islámu. Podruhé, když hájil divadelní představení, v němž Ježíš znásilňuje muslimku a herečka si tahá vlajku z vagíny. Takže tři nesouhlasy během více než třicítky let se vlastně rovnají poměrným sympatiím až skoro fandění.

Jeho vyznání lásky „k Izraeli, k vyvolenému židovskému národu, židovské kultuře, filosofii a náboženství“ zní opravdově a dojemně. Na první přečtení. Na druhé přečtení vám v něm ale něco zaskřípe. A je to toto: „Stojím na straně Izraele, ale nikoliv na straně jestřábů současné izraelské vlády“.

I to by znělo chlácholivě (vždyť to říká celý demokratický svět), nebýt této drobnosti: Současná izraelská vláda je Izrael. Byla v této tamní jediné demokratické zemi demokraticky zvolena, a od barbarského útoku Hamásu má podporu prakticky všech svých židovských občanů. Včetně těch, kdo (stejně jako profesor Halík) tu vládu vnímají, nebo donedávna vnímali, jako bandu „politických extrémistů“. Oni totiž už zjistili, že islámským džihádistům je lhostejné, jakého politického přesvědčení je ten či onen Žid, utopit v moři patří všichni. A nikdo jiný tam není, s kým by se dalo jednat o čemkoli jiném. 

Bezpodmínečná láska

Izrael je, jaký je. Brání si holý život, a je na to téměř sám, jako tolikrát předtím. Láska hodná svého jména si neklade podmínky: budu tě milovat, pokud budeš dělat, co chci já, ale budeš-li dělat něco jiného, moje láska bude zhrzená. A mezi zhrzenou láskou a nenávistí je tenká hranice.

Jsem-li opravdu „bratr ve víře“ (jak Duka i Halík laskavě přezdívají Židům), tak bratra bráním, zvlášť je-li to před společným nepřítelem, který (jak kardinál Duka vnímá a profesor Halík ignoruje) vás chce zabít oba – jak Hamás a jeho podobní po celém světě opakují donekonečna hluchým uším západních demokratů.

Rozohnil se profesor Halík s podobným zápalem někdy na obranu svých křesťanských bratří masakrovaných islámskými vrahy po tisících v Nigérii, Ugandě, Mali? 

„Válka a bomby nikdy nevyřešily problémy, spíše vždy vytvářejí nové, “ cituje jeruzalémského patriarchu. Je možné, že dva tak vysoce vzdělaní učenci nevědí, co nakonec o fous zachránilo Evropu před trvalou nacistickou totalitou?

Rozdíl mezi dobrem a zlem

Profesor Halík plně sdílí spravedlivý a vyvážený postoj papeže Františka: „Zlo vítězí tam, kde dobří přejímají jeho styl.“ Jenže ono to zlo vítězí už dřív, jak dávno předtím řekl zase kterýsi rabín: „Zlu k vítězství stačí, když dobří lidé nedělají nic.“ A ještě další rabín k tomu dodal: “Kdo může zlu zabránit a nezabrání, je za ně odpovědný.“

„Miluj dobro a bojuj proti zlu,“ dočetl se jistě i profesor Halík v knize Mojžíšově. V současném tsunami zla, které zaplavuje planetu, se zdá, jako by Izrael jediný tuto odpovědnost přijímal. Jako by ostatní svět přestal rozdíl mezi dobrem a zlem vnímat. Potvrzuje se, že – jak platí v anglosaském právu – kdo nerozezná rozdíl mezi dobrem a zlem nemůže být souzen, nýbrž hospitalizován jako nepříčetný.

Že k tomu malému zbytku těch, kdo uprostřed nepříčetného světa ten rozdíl ještě poznávají, patří většina Čechů včetně jejich vlády, za jejíž vítězství se modlil k Pražskému Jezulátku, je něco, nač by měl být i profesor Halík hrdý. 

Za antisemitismus si mohou Židé sami?

Ale korunu své kočičí lásce nasazuje tím, že snahy Izraele o přežití a tím i záchranu demokratického světa před krutou totalitou, podle něho „přispívají k nebezpečnému růstu antisemitismu.“ A je to zpět tam, kde to vždycky končilo. Oni si ten antisemitismus ti zatracení židáci zaviňují sami.

Naštěstí Izrael ten islámský mír a křesťanskou lásku má za ta dvě tisíciletí na vlastní kůži vyzkoušené a vidí to jinak (slovy dalších pár rabínů): „Abych mohl jednat o míru, musím napřed zůstat naživu.“ A taky: „Raději živ a nenáviděn, než milován a mrtev.“

Izrael dělá, co ví, že dělat musí, aby přežil. Navíc ví, že jeho přežití je vzájemně provázané s přežitím demokratického Západu, jehož je frontovou linií. Bude to tak muset dělat do té doby, dokud – slovy Goldy Meirové – „Arabové nezačnou milovat své děti víc, než nenávidí Židy.“

Nechce-li už někdo svého bratra bránit, když on brání i jeho, ať mu aspoň nevyznává lásku spoutáváním rukou za zády, když se na něho zepředu útočí mečem.  Ale možná se to dá jednoduše omluvit tím, že neví, co činí, jak říkával jeden rabín.

Komentáře (15)

  1. Ukončení pomoci Palestině by bylo silné gesto, říká Zahradil. ‚Riskujeme další konflikt,‘ míní Peksa. a zase české vši radí. kožich se musí pořádně vyprášit, už z výchovného hlediska, jinak nalezou zpátky ni krok… Arabové vědí co říkají. Palestinští uprchlíci v 70. letech rozpoutali povstání v Jordánsku a Hamás je navíc odnož Muslimského bratrstva, které ve stejné době zavraždilo egyptského prezidenta. islám je ten problém a u nás jsou problém dozorové orgány nad náboženskými skupinami, ministerstvo kultury a vnitra, Martin Baxa a Vít Rakušan. Rodová linie Muslimského bratrstva ukazuje, proč vyvstávají zásadní otázky o jejich kompatibilitě se západním demokratickým řádem. Koneckonců je to organizace, jejíž logo se skládá ze dvou zkřížených mečů a jejíž přísaha věrnosti činí z džihádu čtvrtý z deseti atributů. Jeho zakladatel Hasan al-Banna (1906-1949) proslavil výrok: „Alláh je náš cíl, prorok náš vůdce, Korán náš zákon, džihád naše cesta, smrt na cestě Alláha naše největší drahá naděje“ – což se stalo mottem Bratří. To nejsou slova, která se snadno opakují v době, kdy Západ těžce trpěl teroristickými útoky páchanými těmi, kdo se snaží prosadit svůj výklad islámských zákonů v ulicích Evropy. Hitler měl pro holokaust jednoznačné důvody, řekl v únoru ve vysílání egyptské televize Sada Al-Balad TV Jásir Abú Sido, představitel palestinské strany Fatah ovládající Palestinskou samosprávu. Židé podle něj plánovali Německo ovládnout a snižovali jeho ekonomické a morální hodnoty. Trvá ovšem na tom, že není žádným fanouškem Hitlera ani antisemitou. Džihád je jedním ze základních pilířů islámu a naši politici to moc dobře vědí, ale dělají, že to nevidí. náboženství v podání světových církví se již stala pro člověka a společnost nebezpečnými a brzdou duchovního růstu, protože poselství skutečných moudrých byla jejich následovníky vždy zmonopolizována, překroucena, zideologizována, zobchodována, využita a zneužita. islám je zločinecká pomatená vraždící ideologie. Ve Švédsku dávali nezletilce do péče zločineckým muslimským gangům. A nejde zdaleka jen o různé běžné sociální dávky, ale také o granty či dotace na fiktivní firmy či neziskovky, dávky za smyšlenou invaliditu či dokonce na síť údajných pečovatelských domovů pro děti. V podstatě se zdá, že v tomto případě zde ani nebyly umisťovány žádné děti, ale takzvaní „nezletilci bez doprovodu,“ což jsou zpravidla mladí dospělí muži (nejčastěji mezi 20 – 30 lety), kteří přijdou do země bez dokladů a prohlásí se za „nezletilé sirotky.“ o tom koudelka jistě ví. hranice kontrolují vždy na podzim, až už celá muslimská kamarila dorazila. čest práci 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

  2. https://necenzurovanapravda.cz/2024/04/san-francisco-po-vlne-rabovani-z-mesta-prchli-obchodnici-nyni-je-z-nej-mesto-duchu-video/. halík studoval praktiky operativní psychologie. stbáček…pohan, křesťan, muslim, kabalista, satanista, ateista, sodomita, ateista….jsme všichni jedna velká pomatená lidská rodina. mluvit o realitě v relativním světě je demagogie. kvantový svět vylučuje jakoukoliv identifikaci. pravda je, že celý vesmír je jeden spojitý organizmus, nám se smyslově jeví jako duální, částicový. důkaz je jednoduchý. pokud si uvědomujete tělo a mysl tak jsou to objekty. vaše iluze spočívá v tom, že mysl a tělo považujete za subjekt, myslíte si, tomu se říká ego a superego….Nejsme lidské bytosti, které procházejí duchovní zkušeností. Jsme duchovní bytosti, procházející lidskou zkušeností.

  3. Bezpodmínečná láska. nejraději halíci a frantíci nastaví i druhou tvář, ale někoho jiného. fialový euro klerohnus🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Napsat komentář